Vårt ansvar

Var ligger ansvaret för att en relation ska fungera?
 
De fel som jag har gjort, min otrohet och att jag inte kunnat stå upp för mina behov tidigare, det är mitt ansvar. Det är min uppgift att se till att jag kan förstå och ta ansvar för mig själv och hur jag beteer mig. Nu gjorde jag fel, jag svek och sårade, faktiskt inte avsiktligt (ändå inte omedvetet) - det får jag stå upp för.
 
Hur han har betet sig sedan dess, med ord, hot, våld och nedtryckningar - det är hans ansvar. Vad någon annan än gjort mot honom så ansvarar han för sitt beteende, det kan han inte lägga på mig eller någon annan. Och allt det får han stå upp för, även de delar som inte varit/är okej.
 
Vårt äktenskap, ansvarar vi för tillsammans. Att det ska fungera, att vi ska må bra däri och kunna ga varandra det var och en behöver - det är vårt gemensamma ansvar. Nu när vi är i kris, och vi sårat och svikit varandra, tycker jag fortfarande att det är vårt gemensamma ansvar att försöka vårda relationen / laga relationen /avsluta relationen på bästa sätt. Eller, har jag fel?
 
Är det mitt ansvar att fixa vårt äktenskap, eftersom det var min otrohet som försatte oss i den akuta krisen / som uppdagade ett flertal brister i äktenskapet...
 
Jag ser inte hur jag ska kunna ge tillbaka respekten och tilliten till vår relation, ensam. När jag inte ens vet om jag vill. Jag ser bara två människor som sitter fast. En som vill försöka, någonting i varje fall, och veta. Och en som inte vill någonting alls. En som tycker att allt ansvar för vår relation, coh de probelm vi har nu, enbart ligger på mig att ordna.
 

Kommentera här: