Är jag värd.

Han är arg för att jag har någon annan nu. Det kan jag förstå.
Han tror att det var det jag ville. Han kan inte ha mer fel.
Han säger att det var därför jag var otrogen. Det finns miljader andra orsaker. (utan ursäkt)
 
Han ser inte de tusen steg jag gått, klättrat. kruip, ålat och sprungit mig fram sedan vi föll ner i allt det där svarta som fortfarande griper dag en del dagar. Jag har fått både snubbsår, djupa hack och blåmärken, hjärtat är ärrat och hjärnan är misstänksam. Som jag kämpat med mig själv efter det där. Jag har varit mitt modigaste jag. Jag har varit mitt räddaste jag. Jag har varit mitt svagaste jag. Jag har varit mitt ärligaste jag. Och nu står jag här. Efter att har kämpat mitt allra starkaste.
 
Är jag inte då värd att älskas igen?
Kunde jag förutspå att någon skulle komma in i mitt liv, lyssna och sedan ändå stanna kvar. 
Han som jag kämpade för alla dessa år med barnen och i krisen, han gav mig inte ens ett lillfinger till att vilja försöka. Han sträckte inte ut något för vår skull. Så en dag gick jag. Inte utan att se mig om tusentals gånger, det gör jag fortfarande. Jag gick med sänkt huvudt och sorg i hjärtat. För att jag skulle överleva själv. 
Och för att livet är värt mer än att överlevas. Det är värt att levas.
Även för oss som svikit det största.
Det finns något som heter förståelse. Förlåtelse.

Kommentarer:

1 popcornlyan:

Jag har blivit utsatt för otrogenhet. Det som är värst för mig är att personen har känt sig så osedd att den tappat respekten för mig och det som var vi. Vårt oss.
Jag tycker personligen att du är värd lycka. Du är värd kärlek och du är värd omtanke, respekt och att bli älskad och sedd för den du är.
Jag har själv varit på andra sidan otroheten och ja, alla är inte som jag men jag anser att du är värd att bli älskad för den du är. Ditt gamla förhållande var inte bra för dig och du gjorde det du behövde för att ta dig där ifrån. <3

Svar: TACK! Du fina okända vän. Jag hade sagt samma sak som du till någon annan som varit där jag är. Men att det ska vara så svårt att ta till sig det när det gäller en själv... <3
Livet

Kommentera här: