Kan man förlåta.

Läser lite texter om otrohet. Och får så många tankar om att man inte kan förlåta. Det gör mig så fruktansvärt ledsen. Jag känner mig som en så ond människa då. Jag kan förstå att man känner så om man utsatts, men jag hoppas att varje situation kan vara unik och att tron på att fela, förlåta och bättra kan få lysa igenom allt det där. Jag önskar och hoppas att vi människor kunde se lite mer av det stora hela och lära oss älskar varandra med brister och fel. Och lyssna, prata och förlåta.
 
Det låter kanske lätt för mig att säga, som är på den andra sidan. Jag har inte utsatts för just otrohet, dock har jag sårats och svikits på andra djupa sätt - och jag vill och kämpar för att kunna förlåta i mitt liv.
Kanske kan man inte hitta tillbaka till varandra, kanske kan man inte hitta tilliten igen. Men, att vilja se bakomliggande orsaker. Att vilja försöka förstå och hitta en väg som alla måt bra av - det önskar jag att fler kunde känna. Och om jag någon gång utsätts för sådana enorma svek så hoppas jag att jag kommer vilja försöka lyssna, se, prata, förstå och förlåta. Jag hoppas så innerligt det. Och jag måste tro på att jag skulle kunna det.

Kommentera här: