Vad är det rätta?

Hur bör man reagera på en otrohet? Hur bör man bete sig mot sin fd fru? Hur bör man tala med varandra? Hur arg är okej att vara? Hur länge kan man älta saker? Vem har rätt?
 
Vi är så olika.
Han vill inte prata. Lägger locket på. Blir arg. Vägrar försöka. Vill inte. Ser inte sin del. Lägger allt på mig - känns det som. Skärmar in sig. Och ser bara otroheten.
Jag vill dra fram allt i ljuset. Mina fel. Hans fel. Våra fel. Det fina. Det dåliga. Det som hänt. Det som händer. Det som varit. Hur vi känner. Vad vi vill. Hur vi mår. Sätta ord och tankar på händelserna.
 
Jag har så svårt att veta vad som är börligt. Vad är okej? Hur länge kan/bör han vara arg, och hur mycket... Jag ser samband med andra saker i vår relation - det gör inte han. Eller är det jag som försöker bortförklara. Är det bara en enda stor miss - en otrohet - som splittrade en familj, knäckte ett äktenskap.
 
Har han inget ansvar för att hjälpa till att lösa och förstå?
Ligger allt på mig - för jag gjorde det som gjorde att allt petades över kanten / kom fram i ljuset...

Kommentera här: