Gå vidare...

Kan man bli kär i någon annan, när man är lyckligt gift...
 
Det är många tankar i huvudet just nu. Jag funderar på mitt äktenskap, eller mitt inre liv. Kan man vara otrogen om man verkligen älskar någon. Kan man bli kär i någon annan om man verkligen älskar sin partner. 
Det klart att man kanske kan, om det mest gäller attraktion. Men, jag tror inte att förhållandet är helt rätt i så fall. I mitt fall var det inte attraktion. Något fattades, skavde och drog ner. Allt kan inte vara bra i grunden om man ser andra, om man tilllåter sig att göra det.
 
Jag älskar ju fortfarande min fd, på ett sätt. Som pappa, som vän, som någon jag delat livet med. Inte som livspartner, inte som den jag vill leva tillsammans med, inte som den jag känner lyfter mig. Tyvärr.
 
Och hur kommer det bli, kommer jag bli kär igen. Kommer jag våga. Jag är rädd att jag inte kommer lita på att det är sant, jag är rädd att jag kommer tro att det kommer bli som med honom. Efter en tid. Att vardagen slår till och varje relation blir som den jag levt i. Jag vill inte det. Jag vill inte ha det så. I så fall kan det kvitta.
 
Jag måste se till att stå upp för mig själv, inte anpassa. Inte göra allt för någon annan. Tänka: vad vill jag. Lita på att han finns kvar även om jag säger vad jag tycker, tänker och vill. Jag är rädd att det kommer gå för fort. Att jag inte kommer kunna stå emot. Att jag kommer falla tillbaka. Att allt blir som innan. Jag är så rädd om min egen värld nu - inget ska få förstöra eller röra till mig och det jag vill. Jag är viktig nu - och det skrämmer mig. Kommer jag att kunna hålla fast vid det...

Kommentera här: