Om att känna sig misslyckad

Ja, det är så det känns. Ibland.
En skilsmässa känns som ett misslyckande. Ett svek känns som att aldrig få upprättelse igen. En otrohet känns som att jag är misslyckad som person. Att såra någon så hårt känns som att vara en elak människa. Mindre värd.
 
Det är lite märkligt i vårt samhälle att en separation ska behövas kännas så. Vi är så många i dag som delar på oss - och det blir till och med bättre än innan ibland. Jag ser inte andras seprationer som misslyckande - när människor inser att de inte passar i hop - för sådant är livet. Så utvecklas vi. Och ibland blir de där repen som håller oss samman till tunna trådar och tillsist brister de.
 
Att separera efter en otrohet, som jag (även om det är långt ifrån hela bilden), känns dock som ett totalt misslyckande. Jag känner mig misslyckad i just det. Jag känner mig dålig. Elak. Minddre fin. Mindre värd. Det kanske inte är så, jag vet ju också att otroheten i mitt fall var den sista delen i en rad av saker som vi gjorde fel, missade, sopade under matten, inte vågade ta upp, inte förstod och inte såg. Men, i alla fall. Jag känner mig misslyckad.
 
Kanske hade det varit lättare om vi kunnat ge varandra en ärlig chans innan vi skiljde oss. Kanske hade det varit lättare om vi kunnat prata om det. Delat tankar, sorg, ilska och tårar. Hittat ett sätt att gå igenom och komma över. Få hjälp tillsammans. Jag vet ju att (i mitt fall) så sker inte ett sådant svek ur tomma intet. Jag ältar enomt mycket att jag inte förstod det tidigare. Det är dock bara att inse att det är här vi är nu. Och jag kanske inte hade insett det om de där drastiska sakerna hänt. Tyvärr...
 
Och  nu är vi här, med en känsla av att vara misslyckad. Jag som den som gjorde fel. Han som den inte inte förstod / insåg / såg tror jag. Hur vänder vi det här. Hur vänder jag det här. Hur hittar jag värdet av att jag är lika bra, värdefull, fin som alla andra? Vare sig de delat på sig eller ej - vare sig de gjort enorma svek eller ej. Hur kan jag börja se andra i ögonen utan att känna mig smutsig, fel och misslyckad.

Kommentera här: