Meningen i (med) livet?

 En vän sa en gång i ett samtal vi hade att
 
"det gäller inte att hitta meningen med livet, det gäller att hitta meningen i livet"
 
Han menade ungefär att man ska försöka hitta de betydelsefulla saker man har i sitt liv. Här och nu, i det du har framför dig som redan finns där.
Man ska göra det man drömmer om, man ska leva det liv man vill och önskar såklart - och man ska se livet som meningsfullt. Skapa dig själv ett liv där du hittar mening, genom vem du är och vad du gör. I din vardag. Och genom det du gör. Hitta mening i det du gör och där du är just nu. Se livet som meningsfullt här och nu - för dig.
 
Åh, vad jag gillar de orden. Hans ord. Så stora och ändå så små. Betydelsefulla. Samtidigt enkla. Och så måna om att leva här och nu.
 
Meningen med livet kanske vi aldirg någonsin kommer att få svar på... Eller så har du readn hittat den. Jag har inte det. Och jag kan in mina mörka stunder känna att jag undrar vad jag gör här egentligen. Varför lever jag?
Det är då jag tänker de där orden. 
"... hitta meningen i livet.." där jag är och lever just nu. Vad i mitt liv ger mig mening, andra mening och gör att jag vill vara här?

Kommentera här: