Ansvar

Att ta ansvar för sig själv. För den man är. För sina handlingar.
 
Kan jag ändra på det som hänt?
Nej, det kan jag inte. Hur mycket jag än vill det. Jag har gjort fel och misstag. Jag har svikit, sårat och varit förvirrad. Ändå, jag kan inte ändra på det. Även om jag gräver ner mig totalt över att jag skulle vilja spola tillbaka tiden. Det går inte.
 
Så vad gör jag nu?
Jag tror att nästa steg är att ta ansvar.
 
Ta ansvar för mig själv.
Det gjorde jag bland annat när jag delade på mig för att jag inte kunde leva tillsammans med någon som var ond mot mig (trots mina fel). Någon dag måste det räcka med elakheter, ondska och hot. Jag är också en människa, värd respekt. Även om det gjorde ont. Jag var tvungen att gå, för att leva.
Och innan det, var jag nog ganska så kass på att ta ansvar för mig själv. Tyvärr. Nu är nu, och det som varit kan jag inte heller ändra på.
 
Ta ansvar för den jag är.
Om jag kan hitta den jag vill vara. Så kan jag ha en strävan efter den jag vill vara - den jag en gång är. Jag försöker hitta en grund för den jag vill vara, de värderingar som är viktiga för mig, den jag vill vara som människa - för mig själv och för andra.
 
Ta ansvar för mina handlingar.
För mig handlar det fortfarande om att (våga) ta ansvar för de fel jag gjorde i vår relation, och som gjorde att vi tillsist delade på oss. Min otrohet. Jag behöver få svar på varför-frågor, och jag behöver känna att jag tar ansvar och äger de fel jag gjort. Om jag en dag ska kunna förlåta mig själv för detta, behöver jag förstå. Kanske kommer jag aldrig kunna få fulla svar, jag ska i varje fall försöka få en del. Det är jag värd mig själv.
Om jag kan ta ansvar så blir kanske inte heller skulden så tung att bära.

Kommentera här: